listopad '17
Po Út St Čt So Ne
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

Nástěnka



Home > Kde to žije > Swordfishtrombones - trefa na cílové pásce

Swordfishtrombones - trefa na cílové pásce

Sdílet na Facebooku
Nové skvělé album Aftertaste brněnské kapely Swordfishtombones  je nahrávkou, která je českou odpovědí na aktuální světové hudební trendy. A odpovědí důraznou, mimořádně povedenou, avšak bohužel pravděpodobně její poslední. Swordfishtrombones (dále jen SFT) změnili zvuk, kytarista Karel Krtička napsal krásné skladby a pak nahráli poprockové album přijatelné pro celý svět. A to vše při zachování svých charakteristických znaků, jako je nakřápnutý vokál frontmana Miloše Rejska a propojení kytarového obsazení s neobvyklými aranžemi dechů.

"Very cool sound indeed, a mix of Brian Ferry and "The National" voices, musically we are vibrating to a very good creative work like english bests bands can do, but this time its Czech, be curious then!" Christophe Nicolaïdis (RFI- Musical Production & Playlists/ France)

SFT natočili vědomě odlišné album od všech svých předchozích a i díky producentovi Dušanovi Neuwerthovi, který výrazně zasahoval do výsledné podoby skladeb, se tak zrodila nahrávka, která patří k vrcholům tvorby SFT. Album Aftertaste také směle může konkurovat jakékoliv aktuální světové rockové nahrávce. Dušan Neuwerth prozrazuje, „Záměr byl, aby to album bylo "in" třeba i za pět, deset let, v ideálním případě napořád:) což je v dnešní době, kdy je někdo "in" a "trendy" zhruba 14 dnů, asi jen bláhové a pošetilé přání..."

"The music is fresh, unique, and accessible. The band creates sounds that are sure to be universal in appeal. They are extremely creative and uncompromising in their artistic vision." - Craig Shank (Jefferson Public Radio, USA)

Aftertaste se rodilo dlouho. Nahrávat se začalo už v roce 2006 a singl Dandy už jste mohli slýchat v éteru již před dvěma roky.  Výsledný zvuk se dlouho diskutoval, jak potvrzují sami SFT. " Dušan Neuwerth dostal naprosto volnou ruku, pokud jde o produkční proměnu našich písniček. Postupem času jsme tomuhle kroku začali trochu podvědomě vzdorovat, výsledky nás překvapily, všichni, včetně Dušana jsme trochu zápasili s pocitem odcizení. Po troše spekulování jsme s pomocí spousty ručně vyrobených podivných zvuků si nakonec s Dušanovou pomocí každá písnička řekla o polohu, kterou potřebuje. Sice jsme opět nevytvořili nijak okatě veselou desku, výsledek je, alespoň pro nás, skvělý a veskrze očistný."

Swordfishtrombones o albu sami říkají:


Posledních pár let naší malé tvůrčí války se světem a se sebou navzájem jsme střídavě více a méně intenzivně spolu s Dušanem pracovali na nahrávkách, které teď vycházejí jako Aftertaste. Ať si to slovo přeložíte, jak chcete, je v tomhle albu celá rozpolcenost, nachlapená křehkost, naivní aranžérské koumáctví a patos, ve kterých jsme už od poloviny devadesátých let žili a kvůli kterým jste třeba tuhle kapelu měli rádi. Zvuk a produkce jsou, na rozdíl od předchozích desek vědomě otevřené, přístupné, stylové a elegantní. Původním záměrem bylo na základě hlučných písniček nahraných ve zkušebně na telefony ve studiu vytvořit desku, která se bude diametrálně lišit ode všeho, co jsme dosud doby vydali. Postupem času, jak jsme tomuhle kroku podvědomě vzdorovali, si každá písnička řekla o podobu, ve které zazáří. Bez jakékoli samolibosti nebo sentimentu jsme s tímhle albem spokojeni.
Takhle nějak by mohla znít naše poslední deska.
Součástí alba je i dokumentární film At War, který o nás natočil Emil Galík s Martina Geržovou (tenhle dokument byl velkým impulzem k dokončení celé desky), a videoklip, který k Dandymu vytvořil Michal Jelínek alias Tchullo.


SWORDFISHTROMBONES

existují od roku 1994. Základní sestavu dnes tvoří: Miloš Rejsek (hlasy, harmonika, melodika, akordeon), Karel Krtička (kytary), Dan Petr (bubny, perkuse),  Alois Ponížil (klávesy, trubka, horna) a Michal Moskovský (basa, ex HERE ), který od roku 2009 zastoupil Martina Zaplatílka.
Výrazně na sebe upozornili svým debutem "Amorous Fruit" z roku 1998. Druhou desku "Hunting Season" pak produkoval Colin Stuart. Od třetí řadové desky "Blood & Milk" kapela spolupracuje s producentem Dušanem Neuwerthem, který produkoval také poslední album "Aftertaste"   
Swordfishtrombones charakterizuje skladatelský talent kytaristy Karla Krtičky, nakřápnutý vokál frontmana Miloše Rejska a propojení kytarového obsazení s neobvyklými aranžemi dechů, konkrétně trubky a lesního rohu Aloise Ponížila. Na desce Aftertaste do základního zvuku kapely výrazněji než kdy předtím zasahují klávesy a různé studiově procesované zvukové vrstvy.

Diskografie:

Amorous Fruit 1998
Hunting Season 2001
Blood & Milk 2006
Aftertaste 2011

Rozhovor:

1.       Album vznikalo celkem dlouhou dobu, singlovku Dandy jste vypustili už před dvěma roky, jsou na albu ještě starší skladby?
Karel Krtička:  Písničky vznikaly postupně od roku 2006, nápady byly připraveny a i částečně nahrány již v roce 2008, dokončení desky ale komplikovalo mnoho skutečností, od stěhování studia Gui Ton  (studio skupiny Tata Bojs) kde se deska nahrávala, přes pracovní vytížení producenta Dušana Neuwertha i členů skupiny SFT, až po nedostatek financí na realizaci nahrávky.
2.       Aftertaste je oproti předchozím albům asi nejméně „alternativní" a to jak zvukově tak aranžérsky, co stálo za touto výraznou změnou zvuku?
Miloš Rejsek: Těžko říci, jestli vzhledem k té dlouhé době, po kterou album vznikalo, není náš způsob práce alternativní zase jinak. Místo nahrávání maximálně živě a na jeden zátah jsme pracovali v jakýchsi fázích, de fakto po sekcích, písničky se celkem radikálně proměňovali celou dobu.
Karel Krtička:  Zadání pro Dušana bylo následující „chceme do produkce co nejméně zasahovat jako kapela a dáváme ti úplně volné ruce, udělej s těmi písničkami a hudebními nápady a co chceš, experimentuj, ohýbej, deformuj", vzhledem k tomu že jsme se za celý rok ve studiu ani jednou / na rozdíl od všech ostatních našich nahrávek / nesešli všichni společně jako kapela, je to hlavně Dušanova práce, který ty nápady cídil, vybrušoval a leštil do výsledného tvaru.
 
3.       Přes zachování charakteristických prvků SFT, je album které se trefilo svým soundem do „vlny" a jak potvrzují komentáře ze zahraničí, přesně tohle je nyní „in" a „trendy". Byl záměr co nejvíce se přiblížit současnému zvuku angloamerických kapel?  
Dušan Neuwerth: Záměr byl, aby to album bylo "in" třeba i za pět, deset let, v ideálním případě napořád:) což je v dnešní době, kdy je někdo "in" a "trendy" zhruba 14 dnu, asi jen bláhové a pošetilé přání...
 4.       Album se nakonec přes rozpad kapely podařilo dokončit. Co bylo nejtěžší aby album nakonec přeci jen vzniklo?
Karel Krtička:  Poslední dva roky hrála kapela již jen výjimečně a ve studiu ležely roztočené písničky. Uvažoval jsem o odchodu ze SFT, protože jsem měl pocit, že té vnitřní erozi zájmu, o to co se s naší kapelou děje, nejde zabránit, ale nechtěl jsem za sebou nechávat otevřené dveře a proto jsem velmi stál o to, desku dokončit. Pro každou kapelu je deska zlomovým momentem a prostorem pro uzavření určité tvůrčí etapy. Na desce se ukáže, v jaké je skupina náladě a kondici, a i když se může zdát, že v dobré, v případě SFT je to pro mě nálada z roku 2008.



zdroj:
Label Indies Scope:
Přemysl Štěpánek
St GET INSPIRED
Čt
So
Ne
Po
Út